نشست آب‌وهوایی کُپ ۲۸؛ بیش از ۷۰ هزار نماینده از سراسر جهان راهی دُبی می‌شوند

رهبران جهان برای COP28 امارات با یک پیش نشست در دبی آماده می شوند
رهبران جهان برای COP28 امارات با یک پیش نشست در دبی آماده می شوند Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دُبی میزبان نشست امسال سازمان ملل متحد درزمینهٔ تغییرات آب‌وهوایی زمین و موسوم به کُپ ۲۸ است.

آگهی

این نشست بناست از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ در مرکز نمایشگاهی این شهر موسوم به اکسپو سیتی برگزار شود.

طبق اعلام سازمان ملل این نشست فرصتی عالی برای بازنگری، احیا و تمرکز دوباره بر دستور کار پیمان آب‌وهوایی است.

کنشگرانِ خواهان عمل

سازمان صلح سبز در زمینهٔ اقدامات زیست‌محیطی به مدت ۵۴ سال پیشرو بوده و ۱۵ هزار کنشگرِ داوطلبِ این سازمان اینک در ۵۵ کشور فعال‌اند.

گیوا ناکات، مدیر اجرایی این سازمان در خاورمیانه و شمال آفریقا نشست اخیر را بسیار مهم می‌داند و می‌گوید: «رهبران جهان باید برای تسریع اقدامات آب‌وهوایی مسیری ترسیم کنند و برای رسیدن به اهداف ۲۰۳۰ کمبودها را جبران کنند. آنان باید اطمینان حاصل کنند که امکان رسیدن به گرمایش ۱/۵ درجه‌ای در کار خواهد بود. برای این منظور، انتشار آلاینده‌ها باید تا سال ۲۰۳۰ نصف برسد و بنابراین باید در زمینهٔ توقف فوری گسترش سوخت‌های فسیلی در کُپ ۲۸ به نتیجه رسید.»

پاروزدن برای افزایش آگاهی نسبت به محیط زیست

توبی گریگوری، قایقران و کنشگر زیست‌محیطی، با هدف مقابله با آلاینده‌های پلاستیکی چالش «پاروزنی تا نشست کُپ ۲۸» را راه‌‌اندازی کرده و قصد دارد روحیهٔ عمل‌گرایی را به این نشست بیاورد.

تونی می‌گوید:‌ «حدود ۶۰ تا ۹۰ درصد از آلاینده‌هایی که در سواحل این منطقه، و درواقع، سواحل کل جهان، جمع می‌شود پلاستیکی است. بنابراین ما حدود دو ماه نزدیک خط ساحلی امارات پارو می‌زنیم و در این مسیر، پاروهای قایق را به دست مدیران، معلمان، دانش آموزان و به دست همهٔ کسانی می‌دهیم که این سیاره واقعاً برایشان مهم است.»

مشاغل سبز کدام‌اند؟

بر اساس گزارش لینکدین، در حال حاضر از هر ۸ کارگر تنها یکی مهارت‌های سبزی را دارد که برای به صفررساندن آلاینده‌ها لازم‌اند. سو دوک، مسئول خط‌ مشی جهانی لینکدین، شغل سبز را شغلی می‌داند که بر مقابله با تغییرات آب‌وهوایی تمرکز دارد.

او در این زمینه می‌گوید: «کسانی نظیر تکنیسین‌های توربین بادی مشاوران بهره‌برداری از انرژی خورشیدی یا مهندسان محیط زیست صاحب شغل سبزند. برای کار در این زمینه‌ها مهارت‌های سبز فراوان لازم است. دیگرمهارت‌های سبز آنهاست که یا آلودگی را از بین می‌برد یا منابع طبیعی را حفظ می‌کند. چنین مهارت‌هایی در بسیاری از مشاغل سنتی هست. همچنین در برخی از مشاغل برتر از مهارتهای سبز استفاده می‌شود. مشاغلی نظیر مدیریت حمل‌ونقل، داده‌پژوهی، یا مراقبت پزشکی گرچه به‌خودی‌خود شغل سبز نیستند اما به‌شکلی فزاینده به‌سوی سازگاری با زیست‌بوم می‌روند.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

تبادل؛ آيندهٔ صنعت خودرو در گرو ماشین‌های برقی و خودروهای مشتری‌محور

تبادل؛ کسب‌وکار چند میلیارد دلاری مسابقات رزمی