اروپایی‌های بیشتری کریسمس امسال هدایای «دست دوم» می‌دهند؛ با هدایای ناخواسته چه می‌شود؟

Christmas gift
Christmas gift Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحقیقات جدید حاکی از آن است که اروپایی‌ها قصد دارند برای کریسمس امسال، کمتر هزینه کنند و هدایایی دست دوم بخرند.

آگهی

گروه مشاوره سرمایه‌گذاری Adevinta می‌گوید که در آستانه جشن‌های کریسمس امسال، بازارهای خرید و فروش اجناس دست دوم از رونق بیشتری در مقایسه با سال‌های قبل برخوردار است؛ چراکه مصرف کنندگان در سراسر اروپا قصد دارند امسال در هزینه‌های فصل تعطیلات صرفه‌جویی کنند.

نظرسنجی این گروه از ۵ هزار مصرف کننده اروپایی در کشورهای بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند و اسپانیا نشان داد که نیمی از پاسخ دهندگان، قصد دارند در کریسمس امسال «به دلیل هزینه‌های بالای زندگی» کمتر خرج کنند.

این شرکت همچنین دریافت که ۶۴ درصد از مصرف کنندگان اروپایی، به خرید اجناس دست دوم آنهم در دوره جشن‌های سال نو فکر می‌کنند و مهمترین دلایل مصرف کنندگان برای خرید اقلام دست دوم نیز نیاز به صرفه‌جویی در پول (۴۷%) و تمایل به خرید پایدارتر (۳۷%) بوده است.

این نتایج در حالی به دست آمده که سال گذشته، تنها یک سوم (۳۲٪) از مصرف کنندگان اروپایی برای خریدهای کریسمس خود به بازار دست دوم روی آورده بودند.

یک چهارم از پاسخ دهندگانی که تمایل به خرید از بازارهای اجناس دست دوم دارند نیز می‌گویند که دوست دارند اقلام قدیمی یا نوستالژیک هدیه بدهند و ۲۴ درصد دیگر می‌گویند که دوست دارند کالاهای محلی تهیه کنند.

با این وجود بیش از یک سوم پاسخ دهندگان (۳۵٪) همچنان ترجیح می‌دهند کالاهای نو بخرند.

به گفته پل هیمن، سرپرست تیم تحقیق، این داده‌ها نشان داده که در میان گروهی از مردم همچنان طرز فکر «بهترین چیز جدیدترین چیز است» غالب است و بنابراین ضروری است برای تغییر نگرش و تشویق آنها به داشتن رفتارهای پایدارتر و مقرون به صرفه‌تر اقدام شود.

با هدایای ناخواستۀ کریسمس چه باید کرد؟

دو سوم شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که گاه هدایایی کاملاً نو دریافت کرده‌اند که درنهایت هیچ استفاده‌ای از آن نداشته‌اند یا از آن خوششان نیامده است.

۶ درصد از پاسخ دهندگان می‌گویند که اقلام ناخواسته را دور انداخته‌اند و ۲۸ درصد نیز این نوع هدایا را همچنان نگه داشته‌اند؛ اگرچه که هرگز نیز استفاده نکرده‌اند.

کمتر از یک چهارم (۲۳٪) از پاسخ دهندگان می‌گویند که هدایای ناخواسته را به صورت آنلاین فروخته‌اند.

پل هیمن می‌گوید: «به‌جای نگه‌داشتن هدایای ناخواسته، بازارهای خرید و فروش مجدد کالاها این امکان را به مصرف‌کنندگان می‌دهند تا به این اقلام زندگی دوباره‌ای ببخشند. این کار، فرصتی برای تولید نقدینگی اضافی در دوره پس از تعطیلات نیز محسوب می‌شود که بودجه‌ها محدود است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تاریخ و اسطوره کریسمس؛ چرا اناجیل تقریبا چیزی در مورد تولد عیسی مسیح به ما نمی‌گویند؟

بانک بریتانیایی به اشتباه ۱۷۵ میلیون دلار در روز کریسمس به حساب مشتریانش واریز کرد

سنت بشقاب خالی برای مهمان ناخوانده کریسمس در لهستان: پذیرایی خانواده چیژووسکا از شمس‌الله