بحران هزینه زندگی در اروپا؛ چگونه مجردها بدترین ضربه را ‌می‌خورند؟

خرید در فروشگاه
خرید در فروشگاه Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برای بسیاری از افراد، زندگی مجردی به معنای آزادی بیشتر است. با این حال و در میانه بحران بالا رفتن هزینه زندگی، این گزینه می‌تواند قیمت گزافی را برای آنان به همراه داشته باشد.

آگهی

در حالی که قدرت خرید مردم در سراسر اروپا کاهش یافته و هر فردی را به نحوی تحت تاثیر قرار داده است، بنابر آمارها افراد مجرد بیشترین آسیب را از آن دیده‌اند.

علت این است که مجردها در اروپا طی چند سال گذشته، در مقایسه با زوج‌ها یا خانواده‌ها، به طور نامتناسبی با افزایش هزینه‌ها مواجه شده‌اند. امری که منجر به ظهور اصطلاح «مالیات مجردها» شده است و هزینه‌هایی را شامل می‌شود که فرد به خاطر نداشتن شریک زندگی مجبور به پرداخت آن است.

این مالیات یا جریمه مجردها تقریباً در همه چیز، از وام مسکن و قبوض گرفته تا مسافرت و فعالیت‌های تفریحی، دیده می‌شود.

طبق آمار یورواستات در سال ۲۰۲۲ رایج‌ترین شیوه زندگی‌ها در اتحادیه اروپا، زندگی مجردی بوده که حدود ۷۱.۹ میلیون نفر اینگونه زندگی می‌کرده‌اند. این در حالی است که تعداد مجردهای بدون فرزند از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۲ در اتحادیه اروپا ۳۰.۷ درصد افزایش یافته است.

سوفی کرس، درمانگر ازدواج و خانواده با بیان اینکه تأثیر مالیات بر مجردها می‌تواند بسیار فراتر از فشار مالی باشد، گفت: «این مسئله می‌تواند بر روابط و قدرت انتخاب افراد تاثیر بگذارد. شمار فزاینده افرادی که به دلایل مالی در رابطه‌های عاطفی باقی می‌مانند، نشان‌دهنده فشارهای اجتماعی و اقتصادی است که افراد مجرد با آن روبرو هستند.»

افراد مجرد در اروپا طی چند سال گذشته بیشتر در معرض افزایش هزینه‌های زندگی بوده‌اند
افراد مجرد در اروپا طی چند سال گذشته بیشتر در معرض افزایش هزینه‌های زندگی بوده‌اندعکس: کانوا

او اضافه می‌کند: «بسیاری به وقت جدایی سبک سنگین می‌کنند که آیا می‌توانند هم از نظر مالی و هم از نظر عاطفی به مجردی برگردند یا نه؟ به ویژه در دنیایی که هزینه زندگی انفرادی گزاف به نظر می‌رسد.»

خانم کرس با اشاره به اینکه مالیات مجردها می‌تواند باعث شود آنها از نظر اجتماعی احساس انزوا و بدنامی کنند، می‌گوید: «جامعه تمایل بیشتری به زندگی مشترک عاشقانه و یا خانوادگی دارد و همین باعث می‌شود افراد مجرد احساس به حاشیه رانده شدن و بی‌لیاقتی کنند. زیرا هنجار این است که شادی و رضایت بیشتر از طریق روابط عاشقانه به دست می‌آید.»

در بسیاری از موارد، بانک‌ها و سایر موسسات مالی تمایل کمتری به اعطای وام مسکن به افراد مجرد دارند، حتی اگر آنها مشاغل پایدار و پردرآمد و پیش‌پرداخت مناسب برای آن داشته باشند. امری که می‌تواند خرید خانه را برای مجردها سخت کند.

در همین حال قبض‌های خرید از فروشگاه‌ها و خواربارفروشی‌ها نیز می‌تواند بسیار گران‌تر تمام شود، زیرا محصولات مصرفی معمولا در اندازه‌های مخصوص دو تا چهار نفره بسته‌بندی می‌شوند و اقلامی مانند چیپس یا شکلات نیز سایزهای خانوادگی پیدا کرده‌اند.

در رستوران‌ها و در حین صرف غذا نیز مجردها کمتر احتمال دارد بتوانند از تخفیف‌هایی که برای زوج‌ها یا خانواده‌ها در نظر گرفته می‌شود استفاده کنند. 

به طور مشابه، هزینه‌های سفر نیز می‌تواند به سرعت افزایش یابد. کارت‌های تخفیف برای قطار و یا نرخ ویژه در هتل‌ها و سایر تعطیلات برای افراد مجرد در دسترس نیست و کسانی که اینگونه سفر می‌کنند به راحتی تخفیف‌های گروهی قابل توجهی را از دست می‌دهند.

پرداخت حق اشتراک سرویس‌های پخش خانگی نظیر نتفلیکس برای مجردها به مراتب دشوارتر است
پرداخت حق اشتراک سرویس‌های پخش خانگی نظیر نتفلیکس برای مجردها به مراتب دشوارتر استعکس: کانوا

در مورد قبوض آب و برق و حتی سرویس‌های پخش آنلاین نظیر نتفلیکس و آمازون پرایم نیز به همین منوال جوان مجرد باید هزینه‌های بیشتری را پرداخت کند، چرا که این خدمات معمولا با تعرفه خانوارهای دونفره تنظیم می‌شوند.

شرکت مالی و بیمه «اوشن فایننس» تخمین می‌زند که مجردها حدود ۲۰۰ پوند در ماه بیشتر بابت هزینه قبوض، ۱۵ پوند بیشتر برای غذا و الکل، ۳۹.۵ پوند بیشتر در تعطیلات و ۲۶.۴ پوند بیشتر برای دریافت اشتراک پرداخت می‌کنند که اگر شریک زندگی و هم‌خانه داشته باشند می‌توانند هزینه را با آنها تقسیم کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این در شرایطی است که صورتحساب مالیاتی یک زوج حدود ۱۰۰۰ پوند کاهش می‌یابد، امتیازی که مجردها از آن محرومند.

در سال ۲۰۲۲، در بلژیک میزان مالیات برای کارگران مجرد و بدون فرزند حدود ۵۳ درصد، در آلمان ۴۷.۸ درصد و فرانسه ۴۷ درصد وضع شده است. این در حالی است که در سوی مقابل سیستم مالیاتی بلژیک برای یک کارگر متاهل متوسط با دو فرزند ۳۷.۸ درصد، در آلمان و فرانسه ۳۲.۹ درصد تعیین شده است.

منتقدان می‌گویند خانواده کلاسیک متشکل از والدین و دو فرزند هنوز از نظر سیاستگذاران عادی است. این امر از جمله به اقداماتی منجر می‌شود که زندگی را برای افراد مجرد از نظر مالیات، مسکن و موارد دیگر سخت‌تر می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مردم کدام کشور اتحادیه اروپا پول بیشتری خرج تفریح و ورزش می‌کنند؟

نتایج یک تحقیق؛ مردان متاهل و تحصیلکرده بیشتر از زنان عمر می‌کنند

شادترین انسان‌های جهان؛ زنان و مردان مجرد یا متاهل؟