آیا مبتلا به فشار خون بالا هستید؟ شما احتمالا با شریک زندگی خود همدردید

گرفتن فشار خون در بیماران
گرفتن فشار خون در بیماران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج یک تحقیق که بر روی شهروندانی از چندین کشور جهان انجام شده است نشان می‌دهد در صورتی که شما به عنوان یک فرد دگرجنس‌گرا مبتلا به فشار خون باشید، احتمال خوبی وجود دارد که شریک زندگی‌تان نیز فشار خون بالا داشته باشد.

آگهی

این تحقیق که در ایالات متحده، انگلستان، چین و هند انجام شده است مشخص کرد در ۲۰ تا ۴۷ درصد از زوج‌های متاهل یا شریک زندگی که در یک خانه با هم زندگی می‌کنند و میانسال یا مسن‌تر بودند، هر دو طرف فشار خون بالا داشتند.

چیهوا لی، محقق پست‌دکترا در دانشگاه میشیگان ایالات متحده، در این باره می‌گوید: «بسیاری از مردم می‌دانند که فشار خون بالا در میانسالان و افراد مسن شایع است، با این حال ما با شگفتی متوجه شدیم که در میان بسیاری از زوج‌های مسن در ایالات متحده، بریتانیا، چین و هند، زن و شوهر هر دو فشار خون بالا داشتند.»

به عنوان مثال در ایالات متحده، در میان بیش از ۳۵ درصد از زوج‌هایی که ۵۰ سال یا بیشتر داشتند، هم زن و هم مرد مبتلا به فشار خون بالا بودند.

دانشمندان در این مطالعه ۳۹۸۹ زوج آمریکایی، ۱۰۸۶ زوج انگلیسی، ۶۵۱۴ زوج چینی و ۲۲۳۸۹ زوج هندی را تحت نظر گرفتند. به گفته آنان، فشار خون بالا در ایالات متحده و بریتانیا پدیده‌ای شایع‌تر بوده است. شیوع فشار خون بالا در انگلیس ۴۷ درصد، در آمریکا ۳۸ درصد، در چین ۲۱ درصد و در هند ۲۰ درصد بود.

در چین زنانی که شوهرانشان فشار خون بالا داشتند، ۲۶ درصد بیشتر از زنانی که با افراد بدون فشار خون ازدواج کرده بودند به آن مبتلا می‌شدند.

در هند زنانی که شوهرهایشان فشار خون بالا داشتند ۱۹ درصد بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بودند، در حالی که در ایالات متحده و انگلیس این رقم ۹ درصد بیشتر بود و آمار مشابهی برای برای مردان وجود داشت.

پی‌یی لو، پژوهشگر اپیدمیولوژی در مقطع فوق دکترا در دانشگاه کلمبیا، در این باره گفت: «فشار خون بالا در ایالات متحده و انگلیس شایع‌تر از چین و هند است، با این حال ارتباط بین وضعیت فشار خون زوج‌ها در چین و هند قوی‌تر از ایالات متحده و انگلستان بود.»

محققان می‌گویند یکی از دلایل چنین امری ممکن است فرهنگی باشد. در چین و هند، اعتقاد قوی به کنار هم بودن به عنوان یک خانواده وجود دارد، بنابراین زوج‌ها ممکن است بر سلامت یکدیگر تأثیر بیشتری بگذارند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

محدودیت‌های این مطالعه شامل این بود که فقط یک اندازه‌گیری فشار خون برای شرکت‌کنندگان را شامل می‌شد و همچنین تنها زوج‌های دگرجنس‌گرا را بررسی می‌کرد. نویسندگان این پژوهش می‌گویند نتایج آن می‌تواند در درمان‌های مشترک فشار خون بالا در زوجین موثر واقع شود.

مطالعات پیشین نشان داده است که فشار خون بالا یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی از جمله حمله قلبی، نارسایی قلبی عروقی و سکته است.

بر اساس گزارش یورواستات، آژانس آمار اتحادیه اروپا ، ۲۲ درصد از مردم کشورهای عضو به فشار خون بالا مبتلا هستند.

نتایج تحقیق تازه در نشریه انجمن قلب آمریکا منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مصرف کدام مواد غذایی به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند؟

چرا بیماری‌های قلبی و عروقی برخلاف تصور رایج زنان جوان را هم تهدید می‌کند؟

خطر ابتلا به سرطان‌ و بیماری‌های قلبی-عروقی در مادران شیرده کمتر است