تحقیقات تازه از ارتباط نوزادان نارس با مادران در معرض موادشیمیایی پلاستیکی می‌گوید

عکس تزئینی
عکس تزئینی Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس مطالعه محققان آمریکایی از هر ده نوزاد نارس در ایالات متحده تولد یک نوزاد با قرار گرفتن زنان باردار در معرض فتالات‌ها مرتبط است. فتالات‌ها از رایج‌ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در جهان هستند که برای نرم کردن پلاستیک در محصولاتی مانند اسباب‌بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آگهی

از این مواد شیمیایی علاوه بر نرم کردن پلاستیک‌ها و افزایش انعطاف پذیری آن ها به عنوان حلال در محصولات آرایشی بهداشتی، مصالح ساختمانی، منسوجات یا حتی اسباب بازی‌های کودکان استفاده می‌شوند.

دانشمندان در این مطالعه ادرار بیش از ۵۰۰۰ زن باردار در ایالات متحده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. یافته‌های آن‌ها حاکی از افزایش پنجاه درصدی خطر زایمان زودرس در زنانی بود که بالاترین سطح فتالات را در مقایسه با دیگر زنان با سطح پایین‌تر فتالات داشتند. نتایج این مطالعه در تاریخ ۷ فوریه در نشریه The Lancet Planetary Health منتشر شده است.

افزایش زایمان‌های پر خطر

محققان نتایج این تحقیقات را تصادفی ندانستند. نویسنده اصلی این مطالعه، دکتر لئوناردو تراسانده، از مرکز پزشکی لانگون واقع در دانشگاه نیویورک به خبرگزاری فرانسه گفت که این مولکول‌ها عملکرد متابولیسم انسان را مختل کرده و تصریح کرد که فتالات‌ها «می توانند زایمان را تسریع کنند» و موجب افزایش «تولد زودرس» شوند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این محققان با تعمیم یافته‌های خود به کل جمعیت ایالات متحده، تخمین می‌زنند که نزدیک به ۵۶هزار و ۶۰۰ تولد نارس در سال ۲۰۱۸ می تواند به علت قرار گرفتن در معرض فتالات باشد. رقمی که حدود ۱۰٪ درصد از کل تولد‌های نارس و در معرض خطر در این کشور را شامل می‌شود. آن‌ها در همین رابطه هزینه‌های پزشکی و اجتماعی حاصله را بین۱.۶ تا ۸.۱ میلیارد دلار تخمین زدند.

این مطالعه که تنها به میزان تولد نوزادان نارس در ایالات متحده محدود می‌شود، اعلام می‌کند که حدود ۵ تا ۱۰ درصد تولد نوزادان نارس در سایر کشورهای دیگر نیز میتواند به وجود این ماده شیمیایی مرتبط باشد.

پلاستیک‌ها مهمترین دارنده فتالات

بر همین اساس سه چهارم از قرار گرفتن در معرض فتالات‌ها از پلاستیک‌ها ناشی می‌شود. با این‌حال دکتر لئوناردو تراسانده اعلام کرد: «تولیدکنندگان پلاستیک برای جلوگیری از عوارض سلامتی هزینه‌ای نمی‌کنند و دغدغه‌ای در مورد تولد نوزادان نارس ندارند.» آگاهی از خطرات مرتبط با ( DEHP) به عنوان نوعی از فتالات‌ها، برخی از تولیدکنندگان پلاستیک را به تلاش برای جایگزینی آن‌ها با سایر ترکیبات از همان گروه شیمیایی سوق داده است. اما خبر ترسناکتر آن‌که به گفته لئوناردو تراسانده در این مطالعه جدید، «فتالات‌های جایگزین دارای عوارضی بسیار بیشتر از DEHP هستند.»

با این حال استفانی ایک، کارشناس بهداشت باروری در دانشگاه تگزاس اعلام کرد: «با این‌که این مطالعه ارتباط مستقیم بین فتالات‌ها و تولد نوزادان نارس را ثابت نکرده‌است» اما «تعداد زیادی از مطالعات دیگر این فرضیه را تایید می‌کنند.»

در همین رابطه یک متاآنالیز انجام شده در سال ۲۰۲۲ توسط محققان آمریکایی نشان داد که قرار گرفتن زیاد زنان باردار در معرض فتالات‌ها به افزایش ۱۲ تا ۱۶درصدی خطر نارس بودن می‌انجامد. نتایج این مطالعه در JAMA Pediatrics به چاپ رسیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج یک مطالعه جدید: جراحی کاهش وزن مزایای بلندمدتی برای افراد مبتلا به دیابت دارد

چرا در ناف ما پشم جمع می‌شود؟

مصرف زیاد گوشت و فرآورده‌های گوشتی با مغز شما چه می‌کند؟