مصرف زیاد گوشت و فرآورده‌های گوشتی با مغز شما چه می‌کند؟

فرآورده‌های گوشت و زوال عقل
فرآورده‌های گوشت و زوال عقل Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مطالعه تازه در استرالیا نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به آلزایمر در طول زندگی خود به طور منظم گوشت و غذاهای فرآوری شده مصرف می‌کرده‌اند و بر همین اساس محققان دریافتند که مصرف روزانه غذاهای مبتنی بر گوشت با ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

آگهی

محققان دانشگاه بوند استرالیا (Bond University) پس از مطالعه بر روی ۴۳۸ نفر، به ارتباط قوی بین اختلالات تحلیل‌رونده عصبی و مصرف گوشت و فرآورده‌های گوشتی دست یافتند.

اختلالات تحلیل‌رونده عصبی یا دِژِنراتیو مغزی باعث از بین رفتن تدریجی سلول‌های اعصاب می شوند و بیماری آلزایمر و پارکینسون از جمله این بیماری‌ها هستند.

جامعه آماری در این مطالعه علمی شامل  ۱۰۸ بیمار مبتلا به آلزایمر بود و ۳۳۰ نفر نیز در گروه شاهد قرار داشتند.

در این مطالعه افراد مبتلا به اختلال تحلیل رونده عصبی به طور منظم غذاهای فرآوری شده همچون گوشت، سوسیس، ژامبون، پیتزا و همبرگر مصرف می‌کرده‌اند و در عین حال در رژیم غذایی آن‌ها میزان مصرف میوه و سبزیجات کمتر بود. این گروه در مقایسه با گروه شاهد شراب کمتری نیز استفاده می‌کردند.

معضلی برای کل افراد خانواده

اعضای خانواده برخی از محققان این مطالعه نیز از این بیماری رنج میبردند و این موضوع انگیزه‌ای شد تا آن‌ها با هدف آگاه سازی جوانان و ترغیب آنان به داشتن عادات غذایی سالم‌تر برای محافظت از مغز خود این مطالعه را پیش برند.

مادر بزرگ و خاله‌ی طاهره احمد، نویسنده اصلی این مطالعه، از بیماری آلزایمر رنج می برند. او در بیانیه‌ای که توسط دانشگاه بوند منتشر شد گفت: « متاسفانه ما در آن زمان وجود این بیماری را نمی‌دانستیم و فکر می کردیم که زوال عقل وی به دلیل کهولت سن است، اما وقتی تحقیقاتم را در مورد آلزایمر شروع کردم، متوجه شدم مادربزرگم تمامی علائم را دارد.»

کالدیپ کومار یکی دیگر از محققان در این مطالعه پدرش را بر اثر این بیماری از دست داد. او در این‌باره افزود: «افزایش آگاهی در میان جوانان در مورد فواید مصرف سبزیجات برگدار، غذاهای ارگانیک یا غذاهای خانگی به جای مصرف منظم غذاهای ناسالم یا فرآوری شده بسیار ضروری است.»

پیشتر مطالعات دیگری نیز ارتباط بین رژیم‌های غذایی پر گوشت و بیماری آلزایمر را یافته بودند. در همین‌باره مطالعه‌ای که سال ۲۰۲۳ در مجله بیماری آلزایمر (Journal of Alzheimer’s Disease) منتشر شد، نشان داد که عوامل خطرآفرین در ابتلا به زوال عقل شامل مصرف زیاد چربی‌های اشباع شده، گوشت و غذاهای فرآوری شده است.

آلزایمر یک بیماری کشنده است که در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. این بیماری به عنوان شایع ترین شکل زوال عقل بیش از ۵۰ درصد از موارد را شامل می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان غیردولتی آلزایمر اروپا، بیش از ۷.۸ میلیون شهروند اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ با زوال عقل زندگی می کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحقیقات تازه از ارتباط نوزادان نارس با مادران در معرض موادشیمیایی پلاستیکی می‌گوید

تحقیق جدید علمی: ویاگرا بجز سکس می‌تواند فایده‌ پزشکی دیگری داشته باشد

ضرب طبل‌ها و رقص تن‌ها در کارناوال ۲۰۲۴ ریودوژانیروی برزیل