نرم‌افزاری به نام لاوندر؛ «استفاده ارتش اسرائیل از هوش مصنوعی در جنگ غزه برای شناسایی ۳۷ هزار هدف»

حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه پناهندگان نصیرات، نوار غزه
حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه پناهندگان نصیرات، نوار غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته منابع اطلاعاتی، ارتش اسرائیل برای شناسایی بیش از ۳۷ هزار هدف در غزه از هوش مصنوعی استفاده کرده است.

آگهی

این منابع اطلاعاتی می‌گویند ارتش اسرائیل از نرم‌افزاری به نام «لاوندر» که به معنی اسطوخودوس است برای پردازش حجم عظیمی از داده‌ها استفاده کرده تا افرادی را که به ظن ‌آن‌ها با حماس یا جهاد اسلامی فلسطین مرتبط هستند، شناسایی کند.

برنامه لاوندر توسط تعدادی از متخصصان نیروی دفاعی اسرائیل (IDF) ساخته شده است. سازندگان این نرم‌افزار مدعی هستند که لاوندر با دقت ۹۰ درصد می‌تواند افراد را شناسایی کند.

اگرچه جزئیات کمی در مورد نحوه عملکرد نرم‌افزار لاوندر وجود دارد، اما گفته می‌شود که این ابزار به قابلیت‌های سیستم هوش مصنوعی «گاسپل» ارتش اسرائیل افزوده است.

شش مقام اطلاعاتی اسرائیل، جزئیات استفاده این کشور از هوش مصنوعی را برای یووال آبراهام خبرنگار نشریه ۹۷۲+ فاش کردند.

یکی از آنها گفت که ابزار هوش مصنوعی شناسایی هدف را در غزه آسان کرده است. او که نخواسته بود نامش فاش شود گفته است که برای شناسایی هر هدف ۲۰ ثانیه وقت اختصاص می‌داده است.

این مقام اطلاعی گفته است که ارزش افزوده خود او در این روند «صفر» بوده و مانند زدن مهری برای تأیید اهداف شناسایی شده بوده است و با استفاده از هوش مصنوعی وقت زیادی را صرفه‌جویی کرده است.

یکی دیگر از این افسران اطلاعاتی مدعی شد که هوش مصنوعی نسبت به انسان‌ها قابل اعتمادتر است.

به گفته آن‌ها این ابزار می‌تواند قبل از حمله اهداف را در دسته‌بندی‌های خاص تعیین و قبل از صدور دستور حمله تعداد غیرنظامیانی که ممکن است کشته شوند را تحلیل و برآورد کند.

این منابع اطلاعاتی فاش کردند که ارتش اسرائیل در هفته‌های نخستین جنگ پس از هفتم اکتبر به طور کامل به نرم‌افزار لاوندر متکی بوده است و افسران ارتش می‌توانستند با دست باز برای هدف قرار دادن افراد به فهرست لاوندر اتکا کنند بی‌آنکه مجبور باشند دلیل انتخاب افراد در این لیست را مجددا ارزیابی کنند یا داده‌های خامی را که به این انتخاب انجامیده از نو بررسی کنند.

آنها همچنین گفتند که ارتش برای حمله به گروه‌های کوچک شبه‌نظامیان فلسطینی ترجیح داد از بمب‌های موسوم به گُنگ استفاده کند که موشک‌های غیردقیق با توان وارد کردن خسارت گسترده هستند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

ارتش اسرائیل در پاسخ گفته است که اظهارات «بی اساس» این شش نفر نشان دهنده «درک ناقص دستورالعمل‌های نظامی و قوانین بین‌المللی» است.

آن‌ها همچنین تصریح کردند که این سامانه‌ها تنها کمکی برای تحلیلگران نظامی ارتش در روند شناسایی اهداف و مخاطرات است و در کنترل دوباره اطلاعات و داده‌ها در مورد عوامل مرتبط با سازمان‌های تروریستی نقش یاری‌رسان دارد.

وزارت بهداشت نوار غزه که تحت کنترل حماس است، شمار تلفات جانی در طول شش ماه که از آغاز جنگ می‌گذرد را ۳۳ هزار نفر اعلام کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولین نبرد هوایی بین یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد

طرح آتش‌بس در غزه؛ آنتونی بلینکن: توپ در زمین حماس است

اسرائیل برای اولین‌بار از گنبد آهنین دریایی برای رهگیری استفاده کرد