محققان از هوش مصنوعی برای دوست‌داشتنی‌تر کردن طعم آبجو استفاده کردند

عکس تزینی
عکس تزینی Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آیا هوش مصنوعی می‌تواند پیش‌بینی کند که مصرف‌کنندگان چه نوع آبجویی را دوست دارند؟ یا به ما بگویند چه ترکیبی را به آبجو اضافه کنیم تا طعم آن بهتر شود؟ تیمی از دانشمندان دانشگاه «KU Leuven» در بلژیک پاسخ می‌دهند بله. آن‌ها به تازگی با کمک هوش مصنوعی موفق شدند طعم یک نوع آبجو را بهبود ببخشند.

آگهی

محققان ابتدا ۲۵۰ آبجوی تجاری را براساس ۵۰ ویژگی، از جمله طعم‌های مختلف رازک، مالت، مخمر و ادویه‌ها رتبه‌بندی کردند. آن‌ها سپس نظر‌ ۱۸۰ هزار مصرف کننده آبجو در پلتفرم «RateBeer» را تجزیه و تحلیل کردند.

در ادامه تحقیقات، آبجوها به دقت از نظر ترکیب مورد بررسی قرار گرفتند و ۲۲۶ ویژگی شیمیایی مختلف از جمله میزان الکل، pH، غلظت قند و بیش از ۲۰۰ ترکیب معطر دیگر در آبجو‌ها اندازه‌گیری شدند.

دانشمندان در این تحقیق که نتایج آن در مجله تخصصی «Nature Communications» منتشر شده است می‌گویند با استفاده از این داده‌ها توانسته‌اند یک مدل هوش مصنوعی طراحی کنند که می‌تواند پیش‌بینی کند مصرف کنندگان چه طعم آبجویی را بیشتر می‌پسندند.

آن‌ها همچنین موفق شدند طعم نوعی آبجو تجاری بلژیکی را با اضافه کردن مواد خاصی که توسط هوش مصنوعی پیش بینی شده بود، بهبود بخشند.

محققان می‌گویند پس از نظرسنجی‌ متوجه شدند مصرف کنندگان به آبجو اصلاح شده امتیاز بهتری نسبت به آبجو اصلی داده بودند. مصرف کنندگان همچنین نمونه بهبود یافته آبجو غیر الکلی را نیز بالاتر ارزیابی کردند.

این مطالعه نشان می‌دهد که پیش‌بینی طعم و درک غذاها از روی خواص شیمیایی آن‌ها همچنان پیچیدگی‌های خود را دارد.

یکی از موانع اصلی تعداد بالای مواد شیمیایی است که در واکنش با یکدیگر می‌توانند روی طعم مواد خوراکی تاثیر بگذارند.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند یافتن یک طعم که مورد علاقه همه باشد کاری پیچیده است.

آن‌ها همچنین خاطرنشان کردند که ذائقه انسان به عوامل مختلفی مانند ژنتیک، محیط و فرهنگ بستگی دارد. به همین دلیل است که آنها از مجموعه گسترده‌ای از داده‌های استفاده کردند که فقط با مدل‌های یادگیری ماشین قابل تجزیه و تحلیل هستند.

طعم آبجو ترکیبی پیچیده از مزه‌های مختلف است. فقط با اندازه‌گیری یک یا چند ترکیب نمی‌توان آبجویی را تولید کرد که مورد پسند همه باشد. مایکل شرورز، نویسنده اصلی این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: «بزرگترین هدف ما در حال حاضر این است که آبجو بدون الکل بهتری بسازیم و ما واقعاً به قدرت رایانه‌ها نیاز داریم.»

کوین ورسترپن، استاد دانشگاه «KU Leuven » نیز گفت: «ما پیش از این با استفاده از این مدل، موفق شدیم ترکیبی از طعم‌های طبیعی ایجاد کنیم که مزه و بوی الکل را بدون خماری القا می‌کرد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

این تیم تحقیقاتی می‌گویند که یافته‌های این مطالعه را می‌توان در سایر محصولات غذایی نیز گسترش داد و نحوه تولید غذا را متحول کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج یک تحقیق: واحدهای مسکونی در بریتانیا نسبت به کشورهای پیشرفته کیفیت و کمیت پایین‌تری دارند

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟

پهپادهای انتحاری «شاهد» چگونه به ابزار کارآمد روسیه در جنگ اوکراین تبدیل شدند؟