ارمغان آجارای گرجستان؛ فرهنگ کهن و مهمان‌نواز، معماری نو، و طبیعت بکر

ارمغان آجارای گرجستان؛ فرهنگ کهن و مهمان‌نواز، معماری نو، و طبیعت بکر
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Naomi Lloydیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

منطقهٔ آجارای گرجستان در ساحل دریای سیاه واقع شده، و در طول تاریخ تلاقی‌گاه تمدن‌های اروپایی و آسیایی بوده.

آگهی

برای آشنایی با فرهنگ غنی و مهمان‌نواز گرجستان، سری به باتومی، دومین شهر بزرگ این کشور زدیم و از طبیعت چشمگیر حاشیهٔ این شهر دیدن کردیم

جنگل‌های بارانی ثبت شده در یونسکو

تنوع گونه‌های طبیعی در مناطق اطراف باتومی شگفت‌آور است. به‌خاطر آب‌وهوای نیمه‌گرمسیری درختانی نظیر بامبو و مرکبات در این منطقه می‌روید، و در دامنهٔ کوهستانی که در فاصلهٔ ده دقیقه‌ای این منطقه است جنگل‌های بارانی آغاز می‌شوند. گردشگران می‌توانند در کنار اینها از سواحل زیبای دریای سیاه در نزدیکی اینجا بهره ببرند.

جنگل‌های سرسبز آجارا حدود ۶۰ درصد خاک منطقه را می‌پوشانند و با قدمتی ۲۰ میلیون ساله منظره‌ای بدیع دارند. اینجا تنها نطقهٔ جهان است که جنگل‌های بارانی و تالاب‌های کُلخی را با هم دارد و سبب شده این منطقه سال ۲۰۲۱ در سیاههٔ میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد.

مایک گارفورت، جنگل‌شناس بریتانیایی که دو دهه است در گرجستان زندگی می‌کند می‌گوید: « جنگل‌های اینجا از عصر یخبندان جان به در برده‌اند. جنگل‌های اروپا زیر صدها متر برف‌ویخ فرو رفت و گیاهان و جانوران آنها نابود شدند. اما در گرجستان همه اینها باقی ماند، برخی گونه‌های موجود در اینجا بومی اینجا هستند و جای دیگری پیدا نمی‌شوند.»

جشن خوراک‌ها و شراب‌های گرجی

دیدار از گرجستان بدون چشیدن طعم غذاهای رنگارنگ و خوش‌مزهٔ این کشور کامل نمی‌شود. اینجا هر منطقه سنت آشپزی و خوراک خاص خود را دارد. در آشپزی آجاران تلفیقی از ادویهٔ اروپایی و آسیایی به کار می‌رود که طی قرن‌ها پرورش یافته است. خاچاپوری که نوعی نان پنیردار است یکی از غذاهای محبوب این منطقه است.

این نان شکلی قایق‌مانند دارد و می‌گویند خوراک محبوب دریانوردانی بوده که به خانه بازمی‌گشته‌اند، همچنین می‌گویند تخم‌مرغ روی آن نماد خورشیدی است که در دریا فرو می‌رود.

مراسم سنتی شام یا سوپرا همچنان یکی از سنت‌های زندهٔ گرجستان به شمار می‌رود. سفرهٔ این شام پر از انواع غذاهای رنگارنگ است و مراسم که با شعرخوانی و قصه‌گویی همراه است ممکن است ساعت‌ها به درازا بکشد. مجلس‌گردانی و سلامتی‌گویی از رسم‌های قدیمی این شام سنتی است.

رسم بازکردن کوئه‌وری برای مهمان سنتی دیرینه است. کوئه‌وری نوعی کوزهٔ مخصوصِ کهنه‌کردنِ شراب است. گرجستان بیش از ۵۰۰ نوع انگور دارد که برخی از آنها گونه‌های در خطر انقراض‌اند و در جای دیگری یافت نمی‌شوند.

فرهنگ و سنت کهن در کنار معماری مدرن

موسیقی سنتی،‌ آواز گروهی،‌ و رقص‌های محلی بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ گرجستان به شمار می‌رود. آوازخوانی پلی‌فونیک که تلفیقی از صداها و ملودی‌های آوازی مختلف و همزمان است از سوی یونسکو به عنوان یکی دیگر از میراث‌های زندهٔ جهانی به ثبت رسیده است.

باتومی دومین شهر بزرگ گرجستان و مرکز استان آجاراست. تاریخ این شهر به دوران باستان می‌رسد و ارسطو، فیلسوف نامدار یونان به آن اشاره کرده. این شهر در قرن نوزدهم به یک بندر بین‌المللی مهم در دریای سیاه بدل شد و همان زمان بود که بلوار معروفی به درازای هفت کیلومتر در حاشیهٔ ساحل شهر احداث شد.

طی ده پانزده سالِ اخیر بالارفتن آسمان‌خراش‌ها و بناهای مدرن سروشکل شهر را به‌کلی تغییر داده است. مسئولان شهری باتومی طرح‌های بلندپروازنهٔ دیگری هم برای شهر دارند که ساخت نخستین برج تجارت جهانی منطقه و ایجاد یک جزیرهٔ مصنوعی به شکل نخل از جملهٔ آنهاست.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

قانون محدود کننده آزادی رسانه‌ها در گرجستان؛ زد و خورد و دعوای دو نماینده در پارلمان خبرساز شد

سیروسفر در ژاپن؛ مردمانی که در هماهنگی با طبیعت زندگی می‌کنند

سیاحت در آذربایجان؛ دیدنی‌های ایچی‌شهر در مرکز باکو