واکنش ژاپن به گفتگو میان دو کره: با ما و آمریکا هماهنگ شود

واکنش ژاپن به گفتگو میان دو کره: با ما و آمریکا هماهنگ شود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر ژاپن: کره شمالی در گذشته بارها توافق بر سر توقف برنامه هسته ای و موشکی خود را نقض کرده است.

آگهی

کره شمالی فهرست افراد شرکت کننده در نخست دور گفتگوها با مقامات کره جنوبی پس از دو سال گذشته را در اختیار سئول قرار داد.

محور اصلی این گفتگوها که قرار است از روی سه شنبه آغاز شود حضور ورزشکاران کره شمالی در بازیهای المپیک زمستانی پیونگ چانگ در کره جنوبی گزارش شده است. این درحالیست که نماینده کره شمالی در کمیته بین المللی المپیک روز شنبه به صورت تلویحی از احتمال بالای شرکت ورزشکاران کشورش در بازیهای المپیک زمستانی پیونگ چانگ سخن گفته بود.

بیشتر بخوانید: حضور کره شمالی در بازیهای المپیک زمستانی کره جنوبی

ملاقات و گفتگو میان مقامات دو کشور که نخستین مورد از نوع خود پس از سال ۲۰۱۵ محسوب می شود، قرار است در «پانمونجوم» روستایی مرزی در کره شمالی برگزار شود که پیشتر توافقنامه آتش بس جنگ کره نیز در آنجا به امضاء رسیده بود.

بر اساس اعلام وزارت امور یکپارچه سازی کره جنوبی، ریاست هیئت مذاکره کننده کره شمالی در این دور گفتگوها بر عهده سان - گون ری، مسئول دپارتمان گفتگو میان دو کره است. به گفته این منبع، آقای ری را در این مذاکرات چهار مسئول بلند پایه همراهی می کنند که دو تن از آنها ریاست سمت های کلیدی ورزش کره شمالی را برعهده دارند.

از سرگیری گفتگوها میان دو کشور پس از دو سال تنش و بحران در شبه جزیره کره صورت می گیرد. پیونگ یانگ در این دوره اقدام به سه آزمایش جدید هسته ای و شلیک چند موشک دوربرد کرده است.

کره شمالی به تازگی اعلام کرده به اهداف خود در این زمینه دست یافته اینک قادر است کلیه نقاط قاره آمریکا با سلاح هسته ای هدف قرار دهد.

کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی در پیامی به مناسبت سال نو میلادی با تاکید بر توان هسته ای کشورش هشدار داده بود که همواره دکمه شلیک سلاح هسته ای را با خود حمل می کند.

بیشتر بخوانید: رهبر کره شمالی: دکمه موشک هسته‌ای بر روی میز من آماده است

رهبر کره شمالی همچنین از نطق متفاوت خود برای دراز کردن دست دوستی به سوی همسایه جنوبی استفاده کرد و از احتمال حضور ورزشکاران کشورش در بازیهای المپیک زمستانی سخن گفت.

سئول نیز با واکنش مثبت به این سخنان نهم ژانویه را به عنوان تاریخ برگزاری نشست مسئولان بلند پایه دو کشور اعلام کرد. از سوی دیگر خبر می رسد که کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفته اند تمرین های نظامی مشترک خود را که به طور سالانه برگزار می شود به پس از برگزاری بازیهای المپیک زمستانی برگزار کنند. این مانورها همواره از سوی پیونگ یانگ نگران کننده و تحریک آمیز توصیف می شود.

موضع محتاطانه ژاپن 

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن ضمن استقبال از برپایی نشست مسئولان دو کرده خاطرنشان کرده است که انجام ملاقات و گفتگو به صورت نمادین و با هدف به نمایش گذاشتن «یک ژست خوب» نمی تواند کارایی داشته باشد و به اتلاف وقت تلقی خواهد شد.

آقای آبه در گفتگوی از پیش ضبط شده با شبکه تلویزیونی NHK خاطر نشان کرد: «بازیهای المپیک فرصتی برای بزرگداشت صلح است و من امیداوارم شاهد تغییرات مثبت و واقعی باشم.»

نخست وزیر ژاپن در عین حال تاکید کرد «بایست برای ملزم کردن کره شمالی به تغییر سیاست های خود حداکثر فشار را به پیونگ یانگ وارد کرد.» وی در ادامه ضمن یادآوری این نکته که کره شمالی در گذشته بارها توافق بر سر توقف برنامه هسته ای و موشکی خود را نقض کرده است، تصریح کرد: «مذاکره تنها با هدف گفتگو کردن ثمره ای نخواهد داشت.»

آقای آبه همچنین خواستار آن شد که در مذاکرات دو کره، دیدگاه های نزدیک و هماهنگ شده میان ژاپن، کره جنوبی و آمریکا نیز مورد لحاظ واقع شود. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولین مانور آمادگی برای مقابله با حمله موشکی احتمالی کره شمالی در توکیو برگزارشد

هشدار اشتباه پرتاب موشک؛ این بار در ژاپن

کره شمالی: گفتگو با کره جنوبی هفته آینده صورت می‌گیرد