انور ابراهیم، سیاستمدار اصلاح طلب مالزی با عفو پادشاه آزاد شد

انور ابراهیم، سیاستمدار اصلاح طلب مالزی با عفو پادشاه آزاد شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انور ابراهیم، سیاستمدار اصلاح طلب مالزی یک هفته پس از پیروزی متحد سیاسی‌اش ماهاتیر محمد در انتخابات سراسری، مورد عفو پادشاه این کشور قرار گرفت و از بیمارستان کوآلالامپور برای دیدار با سلطان محمد پنجم راهی کاخ پادشاهی شد.

آگهی

انور ابراهیم، سیاستمدار اصلاح طلب مالزی یک هفته پس از پیروزی متحد سیاسی‌اش ماهاتیر محمد در انتخابات سراسری، مورد عفو پادشاه این کشور قرار گرفت و از بیمارستان کوآلالامپور برای دیدار با سلطان محمد پنجم راهی کاخ پادشاهی شد.

رهبر مخالفان دولت پیشین، پس از آزادی مورد استقبال ماهاتیر محمد، نخست وزیر جدید مالزی قرار گرفت. این دو سیاستمدار که به مدت ۱۸ سال روابط پر تنشی داشتند، از سال ۲۰۱۶ برای کنار زدن نجیب تون رزاق، نخست وزیر پیشین مالزی ائتلاف کردند.

مقامات قضایی مالزی روز شنبه ۱۲ ماه مه، نجیب رزاق و همسرش را به دلیل مطرح شدن اتهام فساد مالی ممنوع‌ الخروج کردند.

انور ابراهیم، نخست وزیر آینده مالزی؟

ماهاتیر محمد جمعه هفته گذشته پس از پیروزی در انتخابات، خبر از عفو کامل انور ابراهیم توسط سلطان محمد پنجم داده بود. کاخ پادشاهی مالزی در بیانیه‌ای اعلام کرد که پادشاه با مشورت شورای عفو زندانیان تصمیم به آزادی فوری وی گرفته است.

این آزادی به انور ابراهمی اجازه می‌دهد که بلافاصله وارد عرصه سیاست شود. اگرچه نقش او در دولت بعدی هنوز مشخص نیست.

ماهاتیر محمد ۹۲ ساله که پیرترین نخست وزیر مالزی و مسن‌ترین رهبر سیاسی جهان است، پیش از این گفته بود که برای عفو انور ابراهیم اقدام می‌کند و نهایتا از مقام خود کنار خواهد رفت تا وی نخست وزیر کشور شود.

**بیشتر بخوانید: **انور ابراهیم با عفو ملوکانه از زندان می‌شود

با این وجود روز سه‌شنبه ۱۵ ماه مه، آقای محمد اعلام کرد که برای یک یا دو سال در مقام نخست وزیری باقی خواهد ماند و سپس کناره‌گیری می‌کند. وی هفته گذشته تصمیم‌گیری برای عضویت آقای ابراهیم در کابینه خود را به آینده موکول کرده بود.

بسیاری از هواداران انور ابراهیم در مقابل بیمارستان محل اقامت وی تجمع کرده بودند. نورال دختر آقای ابراهیم به رسانه‌ها گفت که آزادی پدرش «هدیه ماه رمضان» است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
نورال دختر انورابراهیمرویترز

دلیل محکومیت و زندان انور ابراهیم، سیاستمدار اصلاح‌طلب مالزی چه بود؟

انور ابراهیم که تا ۱۹۹۸، معاون ماهاتیر محمد، نخست وزیر وقت مالزی بود اما به دلیل اختلافات سیاسی از مقام خود کنار گذاشته شد و در سال ۱۹۹۹ به فساد مالی متهم شد و در دادگاهی بحث برانگیز به ۶ سال زندان محکوم شد. پس از آن وی در سال ۲۰۰۰ متهم به داشتن رابطه جنسی با یکی از کارمندان مرد خود شد و در نتیجه ۹ سال حبس دیگر به محکومیتش اضافه شد.

رویترز
انور ابراهیم از بیمارستان به سمت قصر پادشاه مالزی برای دیدار با سلطان محمد پنجم می‌رودرویترز

دومین حکم او که به گفته هوادارانش دسیسه‌ای سیاسی بوده است در سال ۲۰۰۴ در دادگاهی دیگر لغو شد.

آقای ابراهیم که پس از ۶ سال حبس از زندان آزاد شده بود در سال ۲۰۰۸ مجددا به دلیل اتهام رابطه جنسی با کارمند مرد خود بازداشت شد. حکم ۵ سال زندان وی به اتهام «لواط» در سال ۲۰۱۵ اجرا شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف ده‌ها گونی پول و جواهر در آپارتمان شخصی نخست‌وزیر سابق مالزی

بازگشت مهاتیر محمد؛ مالزی در انتظار پیرترین رهبر منتخب جهان

انتخابات ریاست جمهوری در مقدونیه شمالی؛ فرصتی برای جلب نظر رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمانی