عفو بین‌الملل قطع دست سارق در مازندران را محکوم کرد

عفو بین‌الملل قطع دست سارق در مازندران را محکوم کرد
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روز چهارشنبه یکم آبان روابط عمومی دادگستری استان مازندان در اطلاعیه‌ای از اجرای حکم قطع دست یک سارق در یکی از شهرهای این استان خبر داد و اعلام کرد که این فرد به «۲۸ فقره سرقت از منازل مردم در شهرستان محمود آباد، نور و حومه» اعتراف کرده و حکم او در زندان ساری و با حضور مقامات ساری به اجرا در آمده است

آگهی

سازمان عفو بین‌الملل قطع دست یک سارق در استان مازندران ایران را محکوم کرد.

صالح حجازی، معاون بخش خاورمیانه سازمان غیر دولتی عفو بین‌الملل درباره اجرای حکم قطع ید در شهر ساری، مرکز استان مازندران ایران گفت: «قطع عضو و مثله‌سازی برنامه‌ریزی شده انسان‌ها یک حمله هولناک علیه کرامت انسانی است، نه اجرای عدالت. این مجازات شکلی شنیع از شکنجه‌ است و هرگونه تلاش از سوی مقامات که آن را به شکلی جز این جلوه دهند، شرم‌آور است.»

روز چهارشنبه یکم آبان روابط عمومی دادگستری استان مازندان در اطلاعیه‌ای از اجرای حکم قطع دست یک سارق در یکی از شهرهای این استان خبر داد و اعلام کرد که این فرد به «۲۸ فقره سرقت از منازل مردم در شهرستان محمود آباد، نور و حومه» اعتراف کرده و حکم او در زندان ساری و با حضور مقامات ساری به اجرا در آمده است.

دادگستری مازندران در بیانیه خود افزود که این فرد سه مورد سرقت منجر به مجازات «حد» و ۲۵ مورد سرقت منجر به مجازات تعزیری در پرونده خود داشته و همچنین جرائمی نظیر «ورود به عنف، حمل و نگهداری و فروش موادمخدر و مال مسروقه» را نیز مرتکب شده است.

در قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران، مجازات قطع دست در مورد سارقان وجود دارد و در مواردی اجرا می‌شود.

معاون بخش خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل با تاید بر اینکه نمایندگان مجلس ایران با اصلاح قانون باید سیستم عدالت کیفری را به شکلی تغییر دهند که در آن با «زندانیان به طور انسانی رفتار شود و بازپروری محکومان مورد تمرکز قرار گیرد.» اظهار داشت: «اصلاح قانون مجازات اسلامی برای توقف این اعمال شنیع باید سال‌ها پیش صورت می‌گرفته است. نمایندگان مجلس ایران باید فورا با اصلاح قانون همه اشکال مجازات‌های بدنی را لغو کنند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اجرای احکامی نظیر قطع دست در ایران گاهی حتی با واکنش مقامات رسمی این کشور نیز مواجه می‌شود. یحیی کمالی پور، عضو هیات رئیسه مجلس ایران دو سال پیش در پی اجرای این حکم در مشهد با اشاره به قانون‌شکنی‌ها جرایمی نظیر «اختلاس‌های میلیاردی، رانت‌خواری‌ها و ویژه‌خواری‌ها گفته بود: «بهتر بود قاضی پرونده با بررسی اجمالی زندگی این فرد و گرفتاری‌ها و مشکلات معیشتی مردم حکم دیگری را جای قطع دست انتخاب می کرد.»

مجازات قطع دست بر اساس آیه ۳۸ سوره مائده در قانون مجازات اسلامی تبیین شده است. در این آیه قرآن آمده است: «دست زن و مرد دزد را به کیفر اعمالشان ببُرید، این عقوبتی است که خدا مقرر کرده و خدا مقتدر و به مصالح خلق داناست.»

بیشتر بخوانید:

عفو‌ بین‌الملل: وضعیت حقوق بشر در ایران به شدت رو به وخامت گذاشته است

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از «ناپدید شدن قهری» احمدرضا جلالی در ایران

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل از ایران خواست اجرای حکم قطع انگشتان دست ۸ محکوم را لغو کند

انتقاد عفو بین‌الملل از رویکرد اتحادیه اروپا در زمینه حقوق بشر

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد