قدردانی پوتین از زنانی که شوهران‌شان در آزمایش نظامی مرموز جان باختند

قدردانی پوتین از زنانی که شوهران‌شان در آزمایش نظامی مرموز جان باختند
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس دولتی انرژی هسته‌ای روسیه که کارفرمای این کارشناسان بوده گفته حادثه در زمان آزمایش یک موشک در یک سکوی دریایی واقع در شمال این کشور روی داده است.

آگهی

ولادیمیر پوتین بالاترین نشان‌ دولتی را به زنان پنج دانشمند روسی که در یک آزمایش نظامی مرموز جان داده‌اند، اعطا کرد.

این دانشمندان روسی روز هشت اوت (۱۷ مرداد) گذشته در حالی که مشغول آزمایش روی یک سامانه تسلیحاتی جدید بودند بر اثر انفجار کشته شدند. روسیه می‌گوید این سامانه «پیشرفته» در جهان نظیر ندارد.

آقای پوتین پیش از این گفته بود به پنج دانشمند هسته‌ای کشته شده در این حادثه مدال «قهرمان ملی» می‌دهد.

«روس‌اتم»، آژانس دولتی انرژی هسته‌ای روسیه که کارفرمای این کارشناسان بوده گفته حادثه در زمان آزمایش یک موشک در یک سکوی دریایی واقع در شمال این کشور روی داده است. این سانحه باعث تابش مختصر پرتوهای هسته‌ای در اطراف منطقه شد.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به نام تامس دینانو ماه گذشته گفت واشنگتن متوجه شده که انفجار مذکور ناشی از یک واکنش هسته‌ای بوده که در حین بازسازی یک موشک کروز اتمی روسیه پس از آزمایشی ناموفق روی داده است.

روسیه پیش از این گفته بود این موشک که «مرغ طوفان ۹ام۷۳۰» نام دارد دارای برد نامحدود است و می‌تواند از هر گونه سپر دفاعی بگذرد. ناتو این موشک را «اس‌اس‌-ایکس-۹ اسکای‌فال» می‌نامد.

بیشتر بخوانید:

تلویزیون دولتی روسیه شامگاه پنج‌شنبه رئیس جمهوری این کشور را نشان داد که به همسران دانشمندانی که در این حادثه جان باخته‌اند تسلیت گفته و به آنها مدال دولتی افتخار پس از مرگ اعطا می‌کند.

او در جریان این مراسم به بیوگان قربانیان این حادثه گفت: «آنها مأموریت ویژه‌ای را برای خود برگزیدند، مأموریت دفاع از روسیه. صحبت از پیشرفته‌ترین راه حل‌ها و ایده‌های فنی است که در جهان نظیر ندارند، یک سامانه تسلیحاتی که وجود آن به معنی تضمین حاکمیت و امنیت ما تا چند دهه بعد است.»

ولادیمیر پوتین همچنین گفت روسیه به رغم شکست این آزمایش مصمم است تا سلاح‌های خود را که به گفته او «تضمین‌کننده صلح در جهان» است، به حد کمال برساند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه: انفجار در مرکز نظامی منجر به تشکیل ابر رادیواکتیو شده بود

انفجار در یک پایگاه پرتاب موشک در روسیه دست کم دو کشته برجای گذاشت

نمایش پیروزی پنجم پوتین؛ چه سرنوشتی در انتظار روسیه است؟