ادامه اعتراض‌ها به پیتر هاندکه نویسنده اتریشی؛ جوایز نوبل ۲۰۱۹ اهدا شد

پیتر هانکه برنده نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۹
پیتر هانکه برنده نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۹ Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کشورهای ترکیه، آلبانی و کوزوو در اعتراض به اهدای جایزه نوبل ادبیات به پیتر هاندکه، نویسنده اتریشی این مراسم را تحریم کردند.

آگهی

برندگان نوبل ۲۰۱۹ در رشته‌های پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و اقتصاد جوایز خود را روز سه‌شنبه عصر ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) در مراسمی در شهر استکهلم سوئد با وجود اعتراض‌ها به برنده امسال نوبل ادبیات دریافت کردند. ظهر امروز نیز جایزه نوبل صلح در شهر اسلو نروژ به آبی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی اهدا شد.

مراسم رسمی اعطای جوایز نوبل امروز همزمان با سالگرد درگذشت آلفرد نوبل برگزار شد.

همزمان کشورهای ترکیه، آلبانی و کوزوو در اعتراض به اهدای جایزه نوبل ادبیات به پیتر هاندکه، نویسنده اتریشی این مراسم را تحریم کردند.

خبرگزاری فرانسه
تجمع در اعتراض به اهدای جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۹ به پیتر هاندکهخبرگزاری فرانسه

پیتر هاندکه از هواداران اسلوبودان میلوشویچ، رئیس‌جمهور سابق صربستان به شمار می‌آید. انتخاب او به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات انتقادات بسیاری را برانگیخت. اسلوبودان میلوشویچ متهم به ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در جریان جنگ بوسنی و هرزگوین در دهه ۹۰ میلادی بود. وی در زندانی در لاهه درحالی که در انتظار محاکمه به سر می‌برد، درگذشت. پیتر هاندکه در مراسم تدفین او در سال ۲۰۰۶ میلادی سخنرانی کرده است.

بیشتر بخوانید:تحریم مراسم نوبل در اعتراض به اهدای جایزه ادبیات به پیتر هاندکه

این نشان می‌دهد اروپا نسبت به آنچه در کوزوو، بوسنی و کرواسی رخ داد دچار فراموشی شده است. ما باید با تلاش‌های تحریف کننده مقابله کنیم
بهجت پاکولی
وزیر امور خارجه کوزوو

بهجت پاکولی، وزیر امور خارجه کوزوو پیش از این مراسم که در روز حقوق بشر برگزار شد، گفت: «امروز روزی شرم آور برای اروپا و بشر است.»

وی افزود: «این نشان می‌دهد اروپا نسبت به آنچه در کوزوو، بوسنی و کرواسی رخ داد دچار فراموشی شده است. ما باید با تلاش‌های تحریف کننده مقابله کنیم.»

توجیه کنندگان جنایت‌های جنگی که در زمان فروپاشی یوگسلاوی رخ داده است نباید پاداش بگیرن
جنت کاکاج
وزیر خارجه موقت آلبانی

جنت کاکاج، همتای آلبانیایی وی روز دوشنبه در توئیتر تایید کرد که سفیر این کشور در سوئد در این مراسم شرکت نمی‌کند. وی گفت: «توجیه کنندگان جنایت‌های جنگی که در زمان فروپاشی یوگسلاوی رخ داده است نباید پاداش بگیرند.»

وی افزود: «این موضوع تنها انکار کردن [جنایت‌های جنگی] را تقویت می‌کند درصورتیکه باید این مسائل به شدت محکوم شود.»

برندگان نوبل پزشکی ۲۰۱۹ چه کسانی بودند؟

آکادمی نوبل در اکتبر ۲۰۱۹، نام گرگ سامانزا و ویلیام کیلن از ایالات متحده و پیتر راتکلیف از بریتانیا را به عنوان برندگان جایزه نوبل پزشکی یا فیزیولوژی سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد. بنا بر اعلام آکادمی نوبل، این سه پژوهشگر موفق شده‌اند دربارۀ چگونگی درک سلول‌ها از میزان اکسیژن در دسترس و چگونگی سازگاری خود با آن، به دانش قابل توجهی دست یابند.

بیشتر بخوانید:جایزه نوبل پزشکی بطور مشترک به سه پژوهشگر آمریکایی و بریتانیایی اعطا شد

برندگان نوبل فیزیک ۲۰۱۹ چه کسانی بودند؟

جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۹ میلادی به‌طور مشترک به جیمز پیبلز، پژوهشگر دانشگاه پرینستون همچنین میشل مایور و دیدیه کوئلوز، پژوهشگران سوئیسی اعطا شد. آکادمی نوبل اعلام کرد که نیمی از این جایزه به جیمز پیبلز به دلیل «اکتشافات نظری او در کیهان شناسی فیزیکی» اعطا خواهد شد و نیمی دیگر به‌طور مشترک به میشل مایور و دیدیه کوئلوز برای «کشف یک سیاره فراخورشیدی که در مدار ستاره‌ای مانند خورشید در گردش است» داده می‌شود.

رویترز
اهدای جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ به یکی از برندگانرویترز

بیشتر بخوانید:جایزه نوبل فیزیک مشترکاً به جیمز پیبلز، میشل مایور و دیدیه کوئلوز اعطا شد

برندگان نوبل شیمی ۲۰۱۹ چه کسانی بودند؟

آکادمی نوبل ماه اکتبر، به‌طور مشترک جان بی. گودایناف از ایالات متحده آمریکا، استنلی ویتینگهام از بریتانیا و آکیرا یوشینو از ژاپن را شایستۀ دریافت جایزۀ نوبل شیمی اعلام کرد. بنا بر اعلام داوران در کمیتۀ شیمی آکادمی نوبل، این جایزه به دلیل تلاش‌های این سه دانشمند در «توسعۀ باتری‌های لیتیم-یون» به آنها اهدا می‌شود؛ باتری‌هایی که زندگی انسان را متحول کرده و در همه چیز از تلفن‌های همراه گرفته تا لپ تاپ و وسایل الکتریکی استفاده می‌شود.

دو برنده نوبل شیمی در سال ۲۰۱۹

بیشتر بخوانید:جان گودایناف، استنلی ویتینگهام و آکیرا یوشینو مشترکاً برندۀ نوبل شیمی شدند

برندگان نوبل ادبیات ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ چه کسانی بودند؟

آکادمی سوئد جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸ میلادی را به اولگا توکارشوک، نویسنده و روشنفکر لهستانی و سال ۲۰۱۹ میلادی را به پیتر هاندکه رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و مترجم اتریشی اهدا کرد.

آکادمی سوئد یا فرهنگستان سوئد که در سال ۱۷۸۶ میلادی تاسیس شده، وظیفه انتخاب برندۀ جایزه نوبل ادبیات را برعهده دارد. تصمیم به اعلام نام برندگانِ دو سال پیاپی پس از آن اتخاذ شد که انتشار اخبار یک رسوایی جنسی در سال ۲۰۱۸ میلادی، این آکادمی را با یک بحرانی جدی روبرو کرد.

دو برنده نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹

بیشتر بخوانید:جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۸ به اولگا توکارشوک و سال ۲۰۱۹ به پیتر هاندکه اهدا شد

آگهی

برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ چه کسانی بودند؟

آکادمی سلطنتی علوم سوئد اکتبر ۲۰۱۹ نیز جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۹ را به یک زوج هندی-فرانسوی و یک اقتصاددان آمریکایی الاصل اهدا کرد.

آبیجیت بانِرجی و استر دوفلو از ام‌آی‌تی آمریکا به همراه میشل کرِمر از دانشگاه هاروارد به عنوان برندگان جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۹ معرفی شدند.

خبرگزاری فرانسه
برندگان نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۹خبرگزاری فرانسه

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی برنده نوبل صلح در سال ۲۰۱۹ میلادی شد

کدام کشورها بیشترین جایزه نوبل را دریافت کرده‌اند؟

دانشمندان سوئدی برای درمان دیابت ایمپلنت‌های چشمی تولید کردند