سازمان ملل از چارچوب راهبردی جدید برای حمایت از افغان‌ها رونمایی کرد

دختری در حال بازی در کابل در حالیکه یک سرباز طالبان در گوشه تصویر دیده می‌شود. عکس به تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۲۳
دختری در حال بازی در کابل در حالیکه یک سرباز طالبان در گوشه تصویر دیده می‌شود. عکس به تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چارچوب راهبردی سازمان ملل متحد تمرکز ویژه‌ای بر ارائه کمک‌های اصولی در پاسخ به محیط محدود کننده فزاینده‌ای دارد که همه افغان ها به ویژه زنان و دختران با آن روبرو هستند.

آگهی

سازمان ملل متحد روز دوشنبه چارچوب راهبردی خود برای افغانستان در دوره ۲۰۲۳ تا سال ۲۰۲۵ را منتشر کرد؛ سندی که در آن رویکرد این نهاد بین‌المللی برای رسیدگی به نیازهای اساسی انسانی در این کشور تشریح شد.

«هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان» که به اختصار «یوناما» خوانده می‌شود، روز دوشنبه با انتشار سند چشم‌انداز راهبردی خود، چارچوب نیازها و حقوق آسیب‌پذیرترین افراد جامعه از جمله زنان و دختران، کودکان و جوانان، آوارگان داخلی، افرادی که به میهن خود بازگشتند، پناهندگان، و اقلیت‌های قومی و مذهبی را در اولویت دستور کار خود قرار داد.

«رزا اوتونبایوا»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان در این رابطه اعلام کرد که این چارچوب راهبردی «طرحی محکم برای کمک به مردم افغانستان در جهت رفع نیازهای اولیه انسانی و تکمیل کننده کمک‌های نجاتبخش بشردوستانه فعلی است.»

سازمان ملل متحد و شرکای آن اذعان دارند که کمک‌های بشردوستانه به تنهایی برای رسیدگی پایدار به درد و رنج بزرگ و فزاینده انسانی مردم افغانستان در میان مدت و بلندمدت کافی نخواهد بود
دانیل اندرس
معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل

در بیانیه یوناما آمده است که این سند چارچوب راهبردی در رایزنی نزدیک با کشورهای عضو، شرکا و ذینفعان تهیه شده است و بر همین اساس، سه اولویت مشترک که مکمل و مقوم یکدیگرند به شرح زیر شناسایی شده است:

۱.ارائه پایدار خدمات اساسی در بخش‌های کلیدی مانند بهداشت، تغذیه، آموزش، اشتغال، آب، بهداشت، حمایت اجتماعی، و حمایت‌هایی که قابل دسترس همه، مقرون به صرفه و بدون تبعیض باشد.

۲.فراهم آوردن فرصت‌های اقتصادی و معیشتی از طریق ایجاد محیطی که موجب تسهیل رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های کاری مناسب، به‌ویژه برای گروه‌های محروم مانند زنان ‌باشد

۳.انسجام اجتماعی، فراگیر بودن، برابری جنسیتی، حقوق بشر، و حاکمیت قانون به عنوان پیش نیازهای توسعه پایدار و صلح در افغانستان؛ و تقویت مشارکت جامعه مدنی و حمایت از همسویی چارچوب‌های هنجاری و قانونی افغانستان با اسناد بین‌المللی حقوق بشر.

آسوشیتدپرس
دختران در یک مدرسه در بامیان افغانستان به تاریخ هجدهم ژوئن ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

آیا این کمک‌ها فی نفسه می‌تواند اثربخش باشد؟

دانیل اندرس معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل گفت: «سازمان ملل متحد و شرکای آن اذعان دارند که کمک‌های بشردوستانه به تنهایی برای رسیدگی پایدار به درد و رنج بزرگ و فزاینده انسانی مردم افغانستان در میان مدت و بلندمدت کافی نخواهد بود».

آقای اندرس گفت: «اینکه سازمان ملل بتواند این چارچوب را به طور کامل اجرا کند به اقدامات مقامات [طالبان] و حمایت اهداکنندگان بستگی دارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل: خروج از افغانستان مایه دل‌شکستگی است

سازمان ملل طالبان را برای بازگشایی بخش‌های بشردوستانه به روی کارکنان زن تحت فشار قرار داد

سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد