اعلام بازنشستگی سریع‌ترین کوهنورد جهان پس از فتح ۱۴ قله بلند دنیا در ۹۲ روز

کریستینا هاریلا، کوهنورد نروژی
کریستینا هاریلا، کوهنورد نروژی Copyright Niranjan Shrestha/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
Copyright Niranjan Shrestha/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کریستینا هاریلا، کوهنورد نروژی که با فتح ۱۴ قله بلند آنهم در ۹۲ روز لقب سریع‌ترین کوهنورد جهان را گرفت، روز شنبه پس از بازگشت از نپال بازنشستگی خود را اعلام کرد.

آگهی

خانم هاریلا به همراه تنجین (راهنمای شرپای خود) روز شنبه در فرودگاه کاتماندو، پایتخت نپال مورد استقبال صدها تن از کوهنوردان، مقامات دولتی و هوادارانش قرار گرفت.

او و راهنمایش هفته گذشته قله کی‌۲ (دومین قلهٔ بلند روی زمین پس از اورست) در شمال شرقی پاکستان را فتح کردند و با این‌کار صعود به ۱۴ قله‌ با بلندای بیش از ۸ هزار متر را در ۹۲ روز به پایان رساندند و رکورد قبلی را که صعود به این قله‌ها در مدت ۱۸۹ روز بود را شکستند.  

خانم هاریلا می‌گوید: «فکر نمی‌کنم تا مدتی کوهی هشت‌هزار متری را فتح کنم. تا کنون ۲۸ قله با ارتفاع بیش از ۸ هزار متر را فتح کردم. در نتیجه فکر می‌کنم کارم را کرده‌ام.» 

این کوهنورد ۳۷ ساله، کار ثبت رکورد جدید فتح قله‌ها را در ماه آوریل با کوه شیشاپانگما (چهاردهمین قله بلند دنیا در چین) آغاز کرد و سپس با صعود بر دیگر قله‌ها در این کشور همچنین در نپال از جمله کوه اورست ادامه داد. او برای تکمیل فهرست صعودهایش به پاکستان نیز رفت.

Niranjan Shrestha/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
کریستینا هاریلا و تنجینNiranjan Shrestha/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.

این دومین تلاش او برای شکستن رکورد سریع‌ترین صعود‌ها از ۱۴ قله بلند جهان بود. 

کریستینا هاریلا نخستین بار در آوریل ۲۰۲۲ برای ثبت این رکورد تلاش کرد و قصد داشت تا ماه سپتامبر همان سال فتح ۱۴ قله را به پایان برساند، اما در پی وضع محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا در چین، تلاش او ناقص ماند و تنها توانست ۱۲ قله را فتح کند.

او درباره برنامه بعدی خود می‌گوید: «قصد دارم در کوه‌ها بدوم. پیش‌ از این هم برای مسابقه ثبت‌نام کرده‌ام.»

کریستینا هاریلا، قله کی‌۲ که آخرین مورد در فهرستش بود را صعب‌العبورترین کوه می‌داند و می‌گوید: «شرایط آب و هوایی معمولا میزان دشواری صعود را تعیین می‌کند. ما امسال به دلیل برف سنگین با شرایط بسیار دشواری در کی‌۲ مواجه شدیم.» 

نیرمال پورجا، کوهنورد بریتانیایی متولد نپال، رکورد دار پیشین صعود به این ۱۴ قله بود. وی در سال ۲۰۱۹ میلادی این صعود‌ها را در ۱۸۹ روز به پایان رساند و رکورد سابق را که برای هفت سال در دست یک کوهنورد اهل کره جنوبی بود، شکست.

نتفلیکس بعدها از صعود‌های آقای پورجا، مستندی پرمخاطب با عنوان «۱۴ قله: هیچ‌چیز ناممکن نیست» ساخت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشنهاد شهردار فرانسوی: کوهنوردان هزینه تدفین خود را ودیعه بگذارند

دستکم ۱۵ کوهنورد در پی فروریختن یخچال طبیعی در ایتالیا مفقود شدند

سریع‌ترین کوهنورد جهان به عدم تلاش برای حفظ جان باربر تیمش متهم شد