طرح سال فرهنگ در قطر؛‌ استقبال از دیگر فرهنگ‌هاو پذیرش خرده‌فرهنگ‌ها

طرح سال فرهنگ در قطر؛‌ استقبال از دیگر فرهنگ‌هاو پذیرش خرده‌فرهنگ‌ها
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مسئولان قطر طرح «سال فرهنگ» را به منظور آشنایی مردم کشورشان با فرهنگ دیگر کشورهای جهان راه‌اندازی کرده‌اند.

آگهی

میدان پرچم دوحه مکانی همگانی است که در دهمین سالگرد طرح سال فرهنگ قطر گشایش یافته است. 

راه‌های آشنایی با فرهنگ دیگران؛ غذا، هنر، سرگرمی

امسال، کشور منتخب برای طرح سال فرهنگ اندونزی است. در معرفی فرهنگ‌های دیگر شیوه‌ای بهتر از برگزاری جشنوارهٔ غذا نیست. امسال در جشنوارهٔ بین‌المللی غذای قطر، و در میان حدود ۱۰۰ غرفهٔ اغذیهٔ مختلف، خوراک‌های اندونزی جایگاه ویژه‌ای دارند.

رضوان حسن، سفیر اندونزی در قطر می‌گوید: «اندونزی رابطهٔ بسیار خوبی با قطر دارد، اما این هم خوب است که از خلال فرهنگ به درک بهتری از مردمان یکدیگر برسیم، هدف سال فرهنگِ قطر و اندونزی نیز همین است.»

آشنایی فرهنگی تنها از راه غذا صورت نمی‌گیرد. موسیقی و تئاتر و هنرهای دیگر نیز زبانی همگانی‌اند که جزء دارایی‌های فرهنگی کشور به‌شمار می‌روند. در دهکدهٔ فرهنگی کاتارا، نمایشی ویژه با موسیقی، جهان رنگارنگ تئاتر اندونزی را نشان می‌دهد. و امسال گروه عظیمی از بازیگران از سراسر اندونزی برای اجرای نمایش حیاتی به قطر آمده‌اند،‌ نمایشی ملهم از اساطیر این کشور.

Euronews
اجرای نمایش «حیاتی» اندونزی در دوحهEuronews

بازدید با دوچرخه؛ وظیفهٔ سفیران گرشگری در سال فرهنگ

علی الکوویری، ورزشکار و کارآفرین قطری که عاشق سفر است تا امروز از ۸۰ کشور دنیا دیدن کرده است. او امسال سفیر گردشگری فرهنگی و برگزارکنندهٔ طرح بازدید از منطقهٔ «یوگ‌ یاکاراتای» اندونزی با دوچرخه بود. او دربارهٔ این تجربه می‌گوید: «وقتی به این شکل سفر می‌کنید، شهر و فضا را احساس می‌کنید، با دوچرخه‌سواری، کودکان، پرندگان، و سنگ و صخره‌ و درخت را می‌بینید، و حس هر جایی را به‌خوبی دریافت می‌کنید.»

او که راهنمای گروهی از گردشگران قطری بوده می‌گوید: «وقتی به اندونزی رسیدیم، همهٔ ما با ریشه‌های فرهنگی این مردم در ارتباط قرار گرفتیم. روزانه یک سخنرانی دربارهٔ این کشور در برنامه‌ داشتیم، خودم برای اولین بار فهمیدم که تاریخ اندونزی به هزاران سال پیش برمی‌گردد. همگی ما آنجا به نکات جالبی رسیدیم، و دیدیم که آنها آیین‌ و سنن و تفاوت‌های بسیاری دارند، و سعی کردیم بفهمیم که با وجود این‌همه تنوع چطور با هم در صلح و صفا زندگی می‌کنند.»

وقتی در جای تازه‌ای از فرودگاه بیرون می‌آیم، گوشه‌ای می‌نشینم و به چشم مردمانِ درحرکت نگاه می‌کنم، برخی شادند و لبخند می‌زنند برخی غمگین‌اند و لبخند نمی‌زنند، کل فرهنگ را از چشم آنها می‌خوانی. در سفرهای اتفاقی خودم را به شهر می‌سپردم و گاهی برای تماشای عجایب زمین به کوه و دشت و دریا می‌روم.

Euronews
گردشگران دوچرخه‌سوار قطری در اندونزیEuronews

مانگا، انیمه، کازپلی و بازی‌های ویدئویی؛ استقبال از گیک‌ها

هر سال در آخرهفتهٔ «گیک‌اِند» علاقه‌مندان کازپلی، و مانگاه و بازی‌های ویدئویی دورهم جمع می‌شوند، تمامی اعضای این خرده‌فرهنگ اینجا حاضرند؛ از بازی‌کن و بازی‌ساز گرفته تا کازپلیر‌. 

گیک‌اِند فرصتی برای بروز توانایی‌ها هم هست، و برگزارکنندگانش امیدوارند که این رویداد سالانه، فارغ از نگرانی دربارهٔ فکر و قضاوت دیگران، الهام‌بخش علاقه‌مندان باشد.

یکی از این جوانان نادا الهیل است، نقاشی‌های او تلفیق دیجیتالی از کاراکترهای انیمه و الفبای عربی است. او معتقد است که این رویداد بهترین فرصت برای نقد سازندهٔ آثارش به شمار می‌رود و می‌گوید: «می‌خواستم کارهایم را نشان بدهم تا ببینم واکنش مردم چیست، آیا خوش‌شان می‌آید؟ و اگر خوش‌شان نمی‌آید بفهمم که چه نکته‌ای در آن می‌بینند، وقتی به من بگویند من می‌توانم کارم را بهبود ببخشم.»

محمد الأنسی دوست‌دار و همچنین خالق بازی ویدئویی است بازی اخیر او «موجود پلید» نام دارد و یک بازی سوم‌شخص ترسناک و مرموز است، که شخصیت اصلی‌اش سلما نام دارد و داستانش در مصر ۱۹۸۰ می‌گذرد.  محمد نیز گیک‌اِند را فرصت مغتنمی برای شناخته‌شدن می‌داند. 

عبدلله جاسم المسلم، دبیر مؤسسهٔ فیلم دوحه و از برگزارکنندگان این رویداد می‌گوید: «این برنامه، نوعی بزرگداشت فرهنگ عامه‌پسند و کسانی است که به انیمه و بازی ویدئویی یا رومیزی علاقه دارند. گیک‌بودن پیش از این چندان مایهٔ افتخار نبوده، اما ما این نام را از آن خود می‌کنیم و بابت چیزی که دوست داریم و از آن لذت می‌بریم به خودمان می‌بالیم.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

حفظ میراث فرهنگی و طبیعی در قطر به یاری دانش و فناوری