ثروتمند‌ترین مرد جهان از جواب به سئوالی در مورد اقداماتش در حمایت از پوتین خودداری کرد

پوتین، ماسک، جنگ اوکراین
پوتین، ماسک، جنگ اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایلان ماسک مدیر و مالک شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) و اسپیس ایکس روز گذشته از پاسخ به خبرنگار اسکای‌نیوز مبنی بر این‌که آیا «جهالت و خودخواهی» به قیمت جان اوکراینی‌ها تمام شده است، خودداری کرد.

آگهی

خبرنگار اسکای‌نیوز روز چهارشنبه ۱۳ سپتامبر زمانی که این میلیاردر آمریکایی از جلسه با سازمان هوانوردی فدرال در واشگنتن بیرون می‌آمد از او پرسید: «یکی از مقامات اوکراین گفته است که شما به توانایی تهاجم ولادیمیر پوتین کمک کردید. خود شما نظرتان چیست؟»

این خبرنگار افزود: «ولادیمیر پوتین شما را "شخصیت برجسته" می‌خواند. آیا قدردان این توصیف هستید؟ شما پوتین را چگونه توصیف می‌کنید؟»

آقای ماسک جواب هیچ‌کدام از این سوالات را نداد و سکوت اختیار کرد. 

ایلان ماسک هفته گذشته اعلام کرد که با درخواست اوکراین مبنی بر فعال ‌کردن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در سواستوپول برای استفاده ارتش اوکراین در جهت حمله به ناوگان روسیه مخالفت کرده است. حال او به دلیل این تصمیم خود به یاری‌رساندن به پوتین در خنثی‌سازی عملیات ارتش اوکراین متهم شده است.

همزمان با بالاگرفتن درگیری‌ها در شبه‌جزیره کریمه، ارتش اوکراین قصد داشت در حمله پهپادی به ناوگان روسیه از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بهره‌ جوید اما آقای ماسک با این کار مخالفت کرد و در توئیتی نوشت: «مقامات دولتی به صورت اضطراری برای فعال‌سازی استارلینک در سواستوپول درخواست کرده بودند. هدف آشکار این کار، غرق کردن کشتی‌های بیشتری در ناوگان دریایی روسیه بود که در آن‌جا لنگر انداخته بودند. اگر من با این درخواست موافق می‌کردم، اسپیس‌ایکس به وضوح شریک یک اقدام بزرگ نظامی و تشدید درگیری‌ها می‌شد.»

از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، نیروهای اوکراینی در حملات خود بسیار به شبکه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک وابسته‌اند. 

همزمان با رد درخواست ارتش اوکراین، میخایلو پودولیاک، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی این میلیاردر آمریکایی را متهم کرد که با ممانعت از دسترسی به ماهواره‌هایش سبب قتل غیر نظامیان می‌شود. 

وی در توئیتی نوشت: «غیرنظامیان و کودکان کشته می‌شوند. این بهای ترکیب جهل و خودخواهی گسترده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرنوشت وزیر اتریشی که در مراسم ازدواجش با پوتین رقصید پس از جنگ اوکراین به کجا رسید؟

۷ نکته از کتاب زندگی‌نامه ایلان ماسک؛ میلیاردری که نگران کاهش جمعیت است

آمریکا بیش از ۵۰۰ تحریم جدید را علیه روسیه وضع کرد