«صادرات نفت ایران در دوازده ماه گذشته به بیش از ۳۵ میلیارد دلار رسید»

نفت‌کش ایرانی در آب‌های اندونزی
نفت‌کش ایرانی در آب‌های اندونزی Copyright Indonesian Maritime Security Agency/AP
Copyright Indonesian Maritime Security Agency/AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران گفت که صادرات نفت ایران در ۱۲ ماه گذشته به ۳۵ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار رسیده است. او همچنین رقم کل صادرات سال گذشته را با احتساب نفت، برق، خدمات فنی‌ مهندسی و تجارت چمدانی ۸۶ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار عنوان کرد.

آگهی

به گزارش واشنگتن پست، چین با خرید ۹۱ درصد از نفت صادراتی ایران به رغم تحریم‌های آمریکا همچنان نه تنها خرید نفت از ایران را ادامه می‌دهد، بلکه آن را افزایش داده است.

آقای رضوانی‌فر افزود: «در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ بدون احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی مهندسی و برق حدود ۱۶.۸۷ میلیارد دلار کسری تجارت خارجی و با احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی مهندسی و برق ۲۰.۰۶ میلیارد دلار با مازاد تجارت خارجی روبرو بودیم.»

محمد رضوانی‌فر همچنین گفت که تجارت خارجی ایران یعنی مجموع واردات و صادرات در سال ۱۴۰۲ با ۲.۶ درصد افزایش به رقم ۱۵۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار رسیده است.

معاون وزیر اقتصاد در گفتگو با خبرگزاری ایلنا در مورد بزرگترین مقاصد صادراتی ایران در سال ۱۴۰۲ گفت: «چین با ۱۳ میلیارد و ۹۱۵ میلیون دلار، عراق با ۹ میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار، امارات متحده عربی با شش میلیارد و ۶۱۱ میلیون دلار، ترکیه با چهار میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار و هند با دو میلیارد و ۱۷۳ میلیون دلار، پنج کشور اول مقصد کالای صادراتی ایران بودند که در مجموع ۷۴.۵۳ درصد از وزن و ۷۳.۱۳ درصد از کل ارزش صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

خبرهای کوتاه ایران و جهان؛ افزایش بهای نفت در پی تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

صادرات نفت ایران برغم تحریم‌های آمریکا به بالاترین حد خود در پنج سال گذشته رسید