فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

نفت‌کش ایرانی در آب‌های اندونزی
نفت‌کش ایرانی در آب‌های اندونزی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشت که صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ‌۶ سال گذشته رسیده و ۳۵ میلیارد دلار درآمد برای این کشور داشته است.

آگهی

خبر افزایش صادرات نفت ایران در حالی منتشر شده است که آمریکا و کشورهای اروپایی در حال بررسی دور جدیدی از تحریم‌ها علیه تهران هستند تا اسرائیل را از تشدید درگیری با ایران منصرف کنند.

فایننشال‌تایمز در گزارش خود بر اساس داده‌های شرکت تحلیل انرژی «ورتسکا» نوشت که تهران در ۳ ماه اول سال جاری میلادی به‌طور متوسط روزانه یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت صادر کرده که عمده آن به چین بوده است. این رقم بالاترین میزان از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ به این سو است.

فرناندو فریرا از گروه انرژی «رپیدین» در آمریکا با بیان اینکه ایرانی‌ها در دور زدن تحریم‌ها «ماهر» شده‌اند، گفت که دولت بایدن اگر واقعاً به دنبال کاهش درآمد نفتی ایران است باید روی چین تمرکز کند.

برخی از تحلیلگران بر این نظرند که واشنگتن تمایلی به اعمال استراتژی «فشار حداکثری» در برابر ایران ندارد که در سال ۲۰۱۸ توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا به تصویب رسید. آن‌ها به تورم در آمریکا در سال انتخابات ریاست جمهوری که بخشی از آن به افزایش بهای انرژی مربوط است به عنوان دلیل اکراه دولت بایدن نسبت به اعمال این استراتژی اشاره کرده‌اند.

تنش‌های فزاینده در منطقه پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر به افزایش بیش از ۱۵ درصدی قیمت نفت کمک کرد و قیمت هر بشکه نفت به حدود ۹۰ دلار رسید. اما قیمت‌ها پس از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل کاهش یافت. روز چهارشنبه هر بشکه نفت برنت ۸۷ دلار و ۳۷ سنت معامله شد.

فایننشال‌تایمز در گزارش خود و به نقل از متخصصان شرکت «ورتسکا» نوشت که ایران در سال گذشته میلادی حدود یک پنجم ظرفیت نفتکش‌های خود را افزایش داده و به ۲۵۳ تانکر رسانده است.

بر اساس این گزارش، تعداد تانکرهای بزرگی که ظرفیت ۲ میلیون بشکه نفت دارند نیز از سال ۲۰۲۱ میلادی به این سو ۲ برابر شده است.

کپلر، شرکت اطلاعات کالا که ردیابی نفتکش‌ها در سراسر جهان را نیز انجام می‌دهد در گزارشی اعلام کرد که تقریبا همه نفتی که ایران صادر کرده به چین رفته است.

واشنگتن نگران است که اعمال جدی تحریم‌ها نه تنها بازار نفت، بلکه روابط آمریکا و چین را تحت تأثیر قرار دهد.

چین حدود ۱۰ درصد از منافع نفت مورد نیاز خود را از ایران تأمین می‌کند البته نه از طریق شرکت‌های نفت و گاز دولتی بلکه از طریق پالایشگاه‌های کوچک خصوصی این کار را انجام می‌دهد.

ماه گذشته، جواد اوجی، وزیر نفت ایران گفت که صادرات نفت در سال گذشته «بیش از ۳۵ میلیارد دلار» درآمد برای کشورش داشته است. او همچنین گفته است که ایران می‌تواند نفت خود را به هر کجا که می‌خواهد با تخفیف حداقلی صادر کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

افزایش تولید نفت از ذخایر شیل آمریکا در دهه گذشته، این کشور را به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان تبدیل کرده است. این اتفاق باعث می‌شود که واشنگتن دیگر نگران تحریم‌ کشورهای صادرکننده نفت نباشد.

آمریکا روز چهارشنبه بار دیگر تحریم‌های نفتی فلج‌کننده‌ای را علیه ونزوئلا، یکی از اعضای اوپک اعمال کرد.

بنابراین در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا دولت بایدن در حال حاضر قصد دارد تحریم‌های نفتی علیه ایران را تشدید یا به شکل جدی‌تر اعمال کند یا خیر.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله ایران به اسرائیل؛ قیمت هر بشکه نفت خام یک دلار کاهش یافت

پهپادهای ایرانی چگونه مسیر انتقال نفت به اروپا را تهدید می‌کنند؟

«صادرات نفت ایران در دوازده ماه گذشته به بیش از ۳۵ میلیارد دلار رسید»