مسکو: طرح آمریکا دزدی دریایی قرن است؛ «استقرار نظامیان بریتانیایی در اوکراین اعلان جنگ خواهد بود»

جنگ اوکراین
جنگ اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسکو روز جمعه ۱۲ ژوئیه طرح آمریکا برای مصادره ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به بازسازی اوکراین را «دزدی دریایی قرن بیست‌ویکم» توصیف و اعلام کرد که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، این کشور به شدت پاسخ خواهد داد.

آگهی

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به گزارش‌ها درباره حمایت کاخ سفید از مصادره دارایی‌های کشورش، آمریکا را به تلاش برای ایجاد «پوشش قانونی» به منظور سرقت دارایی‌های مسکو متهم کرد.

خانم زاخارووا در یک نشست خبری گفت که در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، روسیه اقدام‌های تلافی‌جویانه انجام خواهد داد، اقدام‌هایی که به گفته او «دردناک» خواهند بود.

او در ادامه گفت که در حال حاضر، غرب به دنبال یافتن راه‌های جدید برای کمک مالی به اوکراین است، زیرا مشکلات فزاینده‌ای در این راه وجود دارد.

کاخ سفید روز پنج‌شنبه از توقف کمک‌های آمریکا به اوکراین از منابع موجود خود خبر داده بود.

کرملین پیشتر اعلام کرده بود که این کشور فهرستی از دارایی‌های آمریکا و کشورهای اروپایی در اختیار دارد که اگر این کشورها دارایی‌های روسیه را مصادره کنند، روسیه آنها را مصادره خواهد کرد.

مدودف: هرگونه استقرار نیروهای بریتانیایی در اوکراین به منزله اعلان جنگ به روسیه است

همزمان دمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه و از متحدان ارشد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور هشدار داد که مسکو هرگونه اقدام بریتانیا برای استقرار یک گروه نظامی در اوکراین را به منزله اعلام جنگ علیه کشورش تلقی خواهد کرد.

آقای مدودف این سخنان را در واکنش به اعلام بسته جدید کمک نظامی لندن به کی‌یف به مبلغ ۳.۲ میلیارد دلار در سفر ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا به اوکراین بیان کرد.

منابع خبری گفته‌اند که کمک‌های جدید بریتانیا به اوکراین شامل موشک‌های دوربرد، دفاع هوایی و گلوله‌های توپخانه خواهد بود.

آقای مدودف در حساب کاربری خود در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «امیدوارم دشمنان دائمی ما- بریتانیایی‌های متکبر- بفهمند که اعزام یک گروه نظامی رسمی به اوکراین اعلان جنگ علیه کشور ما خواهد بود.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این مقام ارشد روسیه که مواضعش به گفته دیپلمات‌ها نشان‌دهنده تفکر جنگ‌طلبانه در کرملین است، همچنین از شهروندان کشورهای غربی پرسد اگر هیات همراه ریشی سوناک توسط بمب‌های خوشه‌ای هدف گرفته شوند، آن‌ها چه احساسی خواهند داشت، اتفاقی که به گفته او اخیراً برای غیرنظامیان روسی در شهر بلگورود روسیه رخ داده است.

شهر بلگورود که در جنوب روسیه و در نزدیکی مرز اوکراین واقع شده، در ماه‌های گذشته هدف موشک‌ها و پهپادهای اوکراینی قرار گرفته است.

در حادثه‌ای که آقای مدودف به آن اشاره کرده است، روسیه از کشته شدن دست‌کم ۲۰ نفر از جمله دو کودک و زخمی شدن ۱۱۱ نفر دیگر توسط بمب‌های خوشه‌ای نیروهای اوکراینی خبر داده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسکای نیوز: ایران برای جنگ روسیه در اوکراین پهپاد انتحاری جدید «شاهد ۱۰۷» ساخته است

تشدید حملات موشکی روسیه و اوکراین؛ پوتین در کریسمس ارتدکس‌ها وعده حمایت بیشتر از سربازان روس را داد

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت